De essentie voor 2014
2013 is bijna voorbij. Weer een jaar vol belevenissen. Wat blijft voor jou 'hangen'? Wat neem jij mee uit dit jaar? Met andere woorden: wat was voor jou de essentie van 2013?
Een opgebloeide liefde. Een kind dat zijn eerste stapjes zette. Een grote business deal. Een promotie. Een geliefde (bijna) verloren. Een andere uitdaging.
Veel van wat er is gebeurd zullen wij vergeten. Een klein deel houden wij vast, kleeft ons aan. Ons brein en ons gevoel bepalen in een onbegrijpelijke mix wat er blijvend wordt herinnerd.
Dit tweetal filtert ongemerkt wat voor onszelf het meest wezenlijke was en is.
In de dagelijkse 'flow' worden wij vaak ondergedompeld in wat moet gebeuren en staan wij te weinig stil bij wat echt belangrijk is.
Daarbij speelt openstaan voor de mensen om je heen en daardoor meer opvangen van wat er werkelijk gebeurt een leidende rol.
Ons wezen weet wat ons drijft, wat wij echt waarderen en waarvoor de passievlam gaat branden. Het klompje tussen onze oren dirigeert ons
helaas maar al te vaak weg van die essentie. Met vaak miscommunicatie, verwijdering, ongenoegen en meer vervelends tot gevolg.
Zou het niet mooi zijn als wij ons 'essentie-filter' komend jaar op volle toeren laten draaien, meer bewust, en al gedurende het jaar
dit filter als navigatietool gebruiken bij alles wat wij doen? Privé en zakelijk. Reflectie als constante in plaats van 'alleen als ik echt rust in mijn lijf heb,
ergens aan het einde van het jaar'. Eens kijken aan het einde van 2014 wat voor prachtige resultaten dit oplevert?
En dat de motor zal vormen voor meer verbinding en samenwerking tussen mensen. In een voor ieder wat aangenamere setting.
Dit alles in een snel transformerende wereld. Waarbij de nieuwe Paus, Franciscus, laat zien dat een zeer traditioneel instituut een begin van grondige verandering kan inzetten. Hoop....
Een jaar waarin een commerciële instelling als onder meer Unilever weer verdere stappen heeft gezet naar een forse vermindering van zijn 'ecologische footprint'.
Omdat het moet en kan. Verwachtingen....
Een periode waarin de lof wordt gezongen van een aansprekend persoon als Mandela, wiens nalatenschap inspiratie zal zijn voor een nieuwe generatie leiders. Vooruitzicht...
In het Chinees betekent crisis ook kans. Zullen we in 2014 ons volop op de laatst genoemde betekenis richten? Afspraak....
In de nieuwe omgeving van 2014 kunnen we zo met hoop en verwachting als krachtbron onze verbeelding de vrije loop laten.
Stippen aan de horizon zetten en deze samen inkleuren. Dat vergt leiderschap, van onszelf, over onszelf, voor en met anderen. Toezegging....
Terugkijken is afsluiten, selecteren en een beetje melancholie. Vooruitkijken is openingen en eindeloze kansen zien, ervoor gaan en beloftes van vernieuwing en verandering. Hoop!
Vanuit deze achtergrond en inzet wenst ReNEXT jullie een mooie reis naar en in 2014 met een rugzakje 'essenties 2013' als brandstof voor een boeiende en enerverende reis.
Elke dag even een momentje nemend om zeer bewust om je heen te kijken, met geregeld ook een 'spiegel' in de buurt.
Om antwoorden te vinden die vaak voor het oprapen liggen.
Maak er weer wat van, samen met en voor allen die op jouw pad komen. Ontketen de verbeeldingskracht.
Op weg naar een vernieuwende en beloftevolle toekomst. In goede gezondheid.
Proost!
Het geheim van verandering
Wat hebben Picasso, Nokia en ijsberen gemeen? Welnu, dit heeft te maken met een van de grote uitdagingen in ons zakelijk- en privéleven. Lees hierover in een recent (Engelstalig) artikel van Jeroen Pliester over aanpassen en veranderen.
Lees verder>>
ReNEXT klantsucces: distributie via Bijenkorf en Rijksmuseum
De uitdaging
De uitdaging van Design studio Chocolate and Foam: hoe een bijzonder en hoogkwalitatief design product op het juiste niveau positioneren en bijpassende distributiekanalen erbij betrekken?
Het plan
ReNEXT heeft zich verdiept in de markt en op grond van een strategisch business development plan een voorstel voor positionering & distributie gedaan. Doel was het op een hoger niveau brengen van
de studio en de ontwerper, passend bij de kwaliteit en toekomstplannen van dit kleine groeibedrijf. Vervolgens is er een stappenplan ontwikkeld gericht op een zorgvuldige uitbouw van partnerships
met de bij de toekomstvisie passende distributiekanalen.
De uitvoering
ReNEXT nam ook het voortouw in de daadwerkelijke uitvoer van het plan, inclusief selecteren en benaderen van de distributiepartners en de 'dealmaking'.
Het resultaat
Inmiddels zijn er succevolle overeenkomsten gesloten met onder meer de Bijenkorf en het Rijksmuseum.